Erasmus + õpirände meetme kaudu oli võimalik toetada Nurmepesa lasteaia õpetajate kutsealast pädevust, mis aitas kaasa Euroopa alushariduse kvaliteedi raamistiku toetamisele. Erasmus + õpirände toetusmeetme kaudu oli õpetajatel võimalik õppida Euroopa alushariduse edulugudest, mida Eesti haridusmaastikul tuuakse eeskujuks ning mis on andnud sisendit Eesti uue Alushariduse õppekava loomiseks.
Õpirände eesmärk oli näha, kuidas meie partnerasutused Soomes, Rootsis ja Itaalias rakendavad nüüdisaegset õpikäsitus ja lapsest lähtuvaid kasvatuspõhimõtteid. Õpirände vahendusel omandatud uute oskuste ja kogemuste toel oskavad õpetajad kasutada kaasaegseid last aktiveerivaid õppimise -ja õpetamise viise sh projektõpet.
Õpirännetel oli võimalik osaleda kõikidel Nurmepesa lasteaia pedagoogidel, kes selleks soovi avaldasid. Euroopa toetusel käidi mitmepäevastel töövarjutustel Soomes Lappila ja Jaakola lasteaedades ning Roots Prästkragens förskolas. Õpetajad võtsid osa koolitustest Reggio Emilia Instituudis Stockholmis ja Erasmus Learning Academys Itaalias.
Lasteaias on toetatud nüüdisaegse õpikäsituse sisu ja ümbermõtestatud õpetaja roll õppeprotsessis: keskkonna looja, lapse juhendaja, protsesside jälgija. Tegevuste eesmärgid tulenevad laste huvist ja vajadustest, mis selgitatakse välja igapäevaselt laste tegevusi jälgides toetudes pedagoogilisele dokumenteerimisele – laste õppimise protsessi nähtavaks tegemisele. Lasteaeda on soetatud vajalikud tehnilised vahendid.
Kõik rühmad on üle läinud projektõppele. Rühmad liiguvad õppimise poole, kus laps on protsessis aktiivsem osapool. Toimub koostöine, lapselt lapsele õppimine.
Tegevuses kasutatakse kõikides rühmades alagrupitööd, kus laste grupp on jaotatud väiksemateks rühmadeks sh vajadusel ka liikumis-ja muusikategevused alagruppides.
Toimuvad regulaarsed rühmameeskondade vestlused, juhtkonna vestlused meeskondadega, igakuised mentoriminutid, mille abil toimub järjepidev õpetajate arengu monitooring ja eesmärkide saavutamise jälgimine ja hindamine. Keskkonna analüüs- lasteaias kasutusel olnud keskkonna analüüsi vorm on täiendatud vastavalt lapsest lähtumise põhimõtetele. Uuendatud analüüsi põhjal analüüsivad keskkonda kõik rühmad.
Õpirännetel kogetu järgselt on kõikides rühmades kodune ja soe õhustik: kohtvalgustid, toataimed, mööbli või kardinatega liigendatud ruumid eraldumise võimalusega. Avatud riiulid toetamaks lapse autonoomiat, omaalgatust. Pidevalt kättesaadavad vabad vahendid mänguks, loovvahendid. Lastele mõeldud vahendid on võimalikult naturaalsetest materjalidest.
Rühma meeskonna liikmete enese hindamine toimub projekti jooksul loodud lapsest lähtumise standardi alusel. Lapsest lähtumise standardi ja keskkonna analüüsi vormi toel on kõik meeskonna liikmed end hinnanud ning seadnud professionaalse arengu perspektiivid. Toimuvad omavahelised töövarjutamised ja parimate praktikate jagamised, esitlused, õpiringid ja toimivad töörühmad.
Rühmades on kasutusel esmatasandi sekkumise töövõtted ehk mida saab õpetaja rühmas teha, et erisustega lapsed oleks toetatud: sujuvad üleminekud ühelt tegevuselt teisele, rahupesad, kasutusel on vaikuseminutid. Meie Erasmus+ projektil saadud kogemusi oleme saanud rakendada Tartumaa HOP programmi rakendusmaterjali loomisel. Tänu kogemustele ja juba rakenduses olevatele toimivatele meetoditele oleme loomas erivajadusega lapse toetamise mudelit , mis on oluliseks tööriistaks kaasava hariduse põhimõtete rakendamisel.
Lasteaed on võõrustanud 12.-l korral TÜ Innovatsioonikeskuse õppegruppe, kus keskenduti Erasmus + programmi tulemuste tutvustamisele. Samuti on õpirändurid teinud seda väljaspool lasteaeda: Eesti Reggio ühingu liikmete koosolekul, Eesti Lasteaednike Liidu ja Klassiõpetajate Liidu ühisseminaril, Võrumaa lasteaiaõpetajate Heade Mõtete klubi kokkusaamisel, Rahvusvahelisel Lapsest lähtuva pedagoogika töörühma suveseminaril, ELAL Tartu suveseminaril, Soome varajase kasvatuse õpetajate liidu ja Eesti Lasteaednike Liidu ühisseminaril ning lasteaeda külastavate lasteaedade gruppidega (Kohila, Teelahkme, Antsla, Otepää ja Pangapealse lasteaiad).

Õpirändeprojekti tulemusel on meie töötajatel laialdased teadmised nüüdisaegse õpikäsituse ja lapsest lähtuva kasvatuse põhimõtetest ning neid rakendatakse igapäevaselt õppeprotsessis. Kõik lasteaia rühmad kasutavad probleemipõhist koostöist ja individuaalseid erinevusi arvestavat projektõpet, loovad rühma eripära ja projekti temaatikaga seotud õpikeskkondi. Õpetajad kasutavad õppija huvi ja omaalgatust õppimise kavandamise sisendina.
Õpirände järgselt on Nurmepesa lasteaia õpetajad motiveeritud, ametialaselt enesekindlad ning valmis erialaselt tõhusalt arenema.
Taotluskutse 2023 Taotlusvoor 1 KA1 KA122-SCH – Lühiajalised õpirändeprojektid üldhariduses
[su_row][su_column size=”1/2″ center=”no” class=””]
[/su_column]
[su_column size=”1/2″ center=”no” class=””]
[/su_column][/su_row]